Εισαγωγή στο Μάθημα:
Η μηχανική μάθηση είναι ένας από τους πιο ισχυρούς τομείς της τεχνητής νοημοσύνης και χρησιμοποιείται για να εκπαιδεύουμε συστήματα να "μαθαίνουν" από τα δεδομένα και να βελτιώνονται με τον χρόνο. Στο μάθημα αυτό, θα εξετάσουμε τρεις από τους πιο διαδεδομένους αλγόριθμους επιβλεπόμενης μάθησης: τη γραμμική παλινδρόμηση, τα δέντρα απόφασης και τις υποστηρικτικές μηχανές διανυσμάτων (SVM).
Επιβλεπόμενη και Μη Επιβλεπόμενη Μάθηση:
Η επιβλεπόμενη μάθηση χρησιμοποιεί δεδομένα που έχουν ετικέτες (labels). Οι ετικέτες είναι οι πληροφορίες που θέλουμε να προβλέψουμε. Για παράδειγμα, αν θέλουμε να προβλέψουμε την τιμή ενός ακινήτου, έχουμε δεδομένα όπως το μέγεθος και την τοποθεσία του ακινήτου, και η ετικέτα είναι η τιμή του σπιτιού που γνωρίζουμε από προηγούμενες πωλήσεις. Το μοντέλο εκπαιδεύεται χρησιμοποιώντας αυτά τα δεδομένα με τις ετικέτες για να μάθει να προβλέπει μελλοντικές τιμές.
Αντίθετα, η μη επιβλεπόμενη μάθηση δεν έχει ετικέτες. Το μοντέλο προσπαθεί να βρει μοτίβα ή σχέσεις μέσα στα δεδομένα χωρίς να γνωρίζει εκ των προτέρων τι πρέπει να προβλέψει. Ένα παράδειγμα είναι η ομαδοποίηση δεδομένων σε κατηγορίες (clustering), όπου το μοντέλο προσπαθεί να ταξινομήσει δεδομένα σε ομάδες με βάση τα κοινά χαρακτηριστικά τους.
Βασικοί Αλγόριθμοι Επιβλεπόμενης Μάθησης:
1. Γραμμική Παλινδρόμηση (Linear Regression)
Η γραμμική παλινδρόμηση χρησιμοποιείται για να προβλέψει μια συνεχή τιμή, με βάση τη γραμμική σχέση μεταξύ των χαρακτηριστικών. Αυτό σημαίνει ότι αν τα δεδομένα δείχνουν μια γραμμική τάση, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον αλγόριθμο για να προβλέψουμε την τιμή μιας μεταβλητής με βάση τις τιμές άλλων χαρακτηριστικών.
Παράδειγμα 1:
Αν θέλουμε να προβλέψουμε την τιμή ενός σπιτιού, η γραμμική παλινδρόμηση θα λάβει υπόψη δεδομένα όπως το μέγεθος του σπιτιού και θα βρει μια γραμμή που δείχνει πώς αλλάζει η τιμή του σπιτιού όσο αυξάνεται το μέγεθος. Το μοντέλο μπορεί στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί για να προβλέψει την τιμή ενός άλλου σπιτιού με βάση το μέγεθός του.
Παράδειγμα 2 (πιο σύνθετο):
Αν προσθέσουμε κι άλλα χαρακτηριστικά, όπως η τοποθεσία και ο αριθμός των δωματίων, η γραμμική παλινδρόμηση θα προσπαθήσει να βρει τη σχέση μεταξύ όλων αυτών των χαρακτηριστικών και της τελικής τιμής. Όσο περισσότερα δεδομένα δίνουμε στο μοντέλο, τόσο καλύτερη θα είναι η πρόβλεψη του.
2. Δέντρα Απόφασης (Decision Trees)
Τα δέντρα απόφασης είναι ένας αλγόριθμος που κατασκευάζει ένα "δέντρο" από αποφάσεις με βάση τα χαρακτηριστικά των δεδομένων. Κάθε κόμβος στο δέντρο αντιπροσωπεύει μια απόφαση, και κάθε κλαδί οδηγεί σε μια νέα απόφαση ή τελικό αποτέλεσμα.
Παράδειγμα:
Αν θέλουμε να αποφασίσουμε αν κάποιος δικαιούται δάνειο, τα χαρακτηριστικά που λαμβάνουμε υπόψη μπορεί να είναι το εισόδημα, η ηλικία, η πιστωτική ιστορία κ.λπ. Το δέντρο απόφασης θα χρησιμοποιήσει αυτά τα χαρακτηριστικά για να δημιουργήσει μια σειρά από ερωτήσεις ("έχει σταθερό εισόδημα;", "έχει καλή πιστωτική ιστορία;"), καταλήγοντας σε μια τελική απόφαση ("δικαιούται δάνειο" ή "δεν δικαιούται").
Πρακτική Εφαρμογή:
Στην πράξη, ένα δέντρο απόφασης μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κατηγοριοποιήσει πελάτες, προβλέποντας ποιοι θα αγοράσουν ένα προϊόν με βάση προηγούμενες αγοραστικές συμπεριφορές και χαρακτηριστικά όπως η ηλικία ή η τοποθεσία.
3. Υποστηρικτικές Μηχανές Διανυσμάτων (Support Vector Machines - SVM)
Οι υποστηρικτικές μηχανές διανυσμάτων είναι αλγόριθμοι κατηγοριοποίησης που βρίσκουν το καλύτερο "όριο" (γραμμή ή επίπεδο) που διαχωρίζει τις κατηγορίες των δεδομένων.
Παράδειγμα:
Αν έχουμε δεδομένα που δείχνουν αν ένα email είναι ανεπιθύμητο ή κανονικό, το SVM θα προσπαθήσει να βρει το καλύτερο όριο που διαχωρίζει τα ανεπιθύμητα μηνύματα από τα κανονικά, χρησιμοποιώντας χαρακτηριστικά όπως οι λέξεις-κλειδιά ή το μήκος του email.
Συνδυασμός των Τριών Αλγορίθμων:
Σε κάποιες πιο σύνθετες εφαρμογές, μπορεί να χρειαστεί να συνδυάσουμε διαφορετικούς αλγόριθμους για να βελτιώσουμε τις προβλέψεις ή την απόδοση ενός συστήματος. Για παράδειγμα:
Σενάριο Συνδυασμού:
Ας υποθέσουμε ότι έχουμε μια επιχείρηση που θέλει να προβλέψει την απόδοση πωλήσεων για διαφορετικά προϊόντα, αλλά και να κατηγοριοποιήσει πελάτες με βάση τη συμπεριφορά τους.
Γραμμική Παλινδρόμηση: Θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τη γραμμική παλινδρόμηση για να προβλέψουμε τις πωλήσεις των προϊόντων, με βάση τα χαρακτηριστικά των προϊόντων, όπως η τιμή και η ζήτηση.
Δέντρα Απόφασης: Στη συνέχεια, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα δέντρο απόφασης για να αποφασίσουμε ποιοι πελάτες είναι πιο πιθανό να αγοράσουν συγκεκριμένα προϊόντα, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία, το φύλο, και προηγούμενες αγορές.
Υποστηρικτικές Μηχανές Διανυσμάτων (SVM): Τέλος, οι SVM θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να διαχωρίσουν τους πελάτες σε κατηγορίες, όπως "τακτικοί πελάτες" και "πελάτες ευκαιρίας", χρησιμοποιώντας πληροφορίες για τις συνήθειές τους.
Αυτός ο συνδυασμός αλγορίθμων θα μπορούσε να βελτιώσει την ακρίβεια των προβλέψεων και την κατηγοριοποίηση των πελατών.