Το ντοκιμαντέρ αποτελεί
είδος κινηματογραφικής ταινίας που
εξετάζει διεξοδικά πολιτικά ,ιστορικά,
και αλλά θέματα βασιζόμενο πάντα σε
πραγματικά περιστατικά και αποδεικτικά
στοιχειά. Ο Όρος χρησιμοποιήθηκε για
πρώτη φορά το 1926 από τον John
Grierson για να περιγράψει την ταινία του
Robert Flaherty, «Moana», όπου ο Grierson όρισε το
ντοκιμαντέρ ως την << καλλιτεχνική
αναπαράσταση της πραγματικότητας >>.
Η δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ βασίζεται
στη συνεργασία μιας ομάδας ατόμων.
Σκοπός της είναι να επιτελέσει μια
λειτουργία ουσιαστικής επικοινωνίας,
χρησιμοποιώντας εικόνες , χρώματα και
λόγο. Η πραγματοποίηση μιας τέτοιας
παράγωγης απαιτεί πολλά σταδία τεχνικών
εργασιών και χωρίζονται σε τρεις βασικές
κατηγορίες.
ΣΤΑΔΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΝΟΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
προ παραγωγή
Είναι το
εκτενέστερο και σημαντικότερο στάδιο
της διαδικασίας για τη δημιουργία μιας
ταινίας. Περιλαμβάνει από την ανάπτυξη
της ιδέας και το σενάριο μέχρι την
επιλογή των ηθοποιών , την εύρεση χώρων
για την πραγματοποίηση των γυρισμάτων,
σχεδιασμό σκηνικών, τον προϋπολογισμό
της ταινίας ακόμη και του προσωπικού
που θα εργαστεί. Σε
αυτό το
στάδιο,
είναι πολύ σημαντικός
ο
ρόλος του σεναριογράφου , του σκηνοθέτη
και βεβαία του παραγωγού.
Παραγωγός
είναι το άτομο που επιβλέπει την διαδικασία πραγματοποίησης μιας κινηματογραφικής ταινίας από την αρχή μέχρι το τέλος ή για να χρησιμοποιήσω μουσικούς ορούς ο παραγωγός είναι ότι είναι ο μαέστρος σε μια ορχήστρα .Σε γενικές γραμμές ο ρόλος του παραγωγού είναι να δίνει πνοή και όραμα σε πρωτότυπες και δημιουργικές ιδέες παντρεύοντας το χρήμα με το ταλέντο. Ένας καλός παραγωγός πρέπει να είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από τους άλλους, λαμβάνοντας υπόψη του όλους τους πιθανούς κίνδυνους που μπορεί να βλάψουν το όραμα του. Επιπλέον πρέπει να έχει οργανωτικές και επικοινωνιακές δεξιότητες , πειθώ και τύχη προκειμένου να βρει τους κατάλληλους χρηματοδότες. Τέλος είναι αρμόδιος για την προώθηση της ταινίας σε εταιρία πώλησης και διανομής, όπου στη συνεχεία θα περάσει στις κινηματογραφικές αίθουσες ή στην τηλεόραση για να την παρακολουθήσει το κοινό.Ο σεναριογράφος
είναι υπεύθυνος για τη συγγραφή μιας κινηματογραφικής παραγωγής. Παίζει το ρόλο του διαμεσολαβητή βοηθώντας στο διάλογο ανάμεσα στον σκηνοθέτη και το υπόλοιπο συνεργείο της ταινίας κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων . Όλα ξεκινούν από μια καλή ιδέα την οποία μπορούμε να δανειστούμε από ένα τυχαίο γεγονός, από εφημερίδες , περιοδικά ή από το οικογενειακό και φιλικό μας περιβάλλον. Μετά την περίοδο της συγγραφής του σεναρίου αρχίζει η προετοιμασία. Το σενάριο φωτοτυπείται για να δοθεί στον σκηνοθέτη ,ο οποίος αρχίζει να σχηματίζει το σκίτσο της ταινίας μετατρέποντας το κείμενο σε εικόνες.
Σκηνοθέτης
είναι το πρόσωπο που αναλαμβάνει τη
σκηνοθεσία μιας κινηματογραφικής
παραγωγής. Επισκέπτεται
κάθε χώρο για να κάνει την επιλογή των
πλανών (ντεκουπάζ)
και τα ρακόρ , κατάλληλη σύνδεση των
πλανών, ώστε να δίνεται η εντυπώσει στον
θεατή της οπτικής και ηχητικής συνεχείας
.Στη
συνεχεία το σενάριο χωρίζεται σε σκηνές
. Επιλέγονται οι χώροι και αρχίζει το
γύρισμα, αφού παρθούν οι σχετικές άδειες
.
παραγωγή
Αφού
ολοκληρωθεί η Προ παραγωγή, είμαστε
έτοιμοι να περάσουμε στη διαδικασία
των γυρισμάτων. Τα γυρίσματα μπορεί να
γίνονται
σε στούντιο ή να είναι εξωτερικά σε
διάφορες τοποθεσίες. Σε αυτό το στάδιο
ενεργοποιούνται ουσιαστικά ο σκηνοθέτης,
ο διευθυντής φωτογραφίας, ο ηχολήπτης,
οι ηθοποιοί, το συνεργείο φωτισμού και
οι κομμωτές με τους μακιγιέρ, οι οποίοι
είναι και από τους πρώτους που φτάνουν
στον τόπο της κινηματογράφησης. Η
διαδικασία των γυρισμάτων μπορεί να
είναι χρονοβόρα , κουραστική και
πολυδάπανη ,αν σκεφτεί κανείς ότι ακόμη
και μια απλή σκηνή μπορεί να χρειαστεί
ολόκληρη ήμερα.
μετα παραγωγή –τεχνικη επεξεργασια
Είναι η τελική
φάση κατά την οποία το υλικό της
κινηματογράφησης παίρνει την τελική
του μορφή. Κατά την τεχνική επεξεργασία
η ταινία θα περάσει από την αίθουσα του
μοντάζ, οπού ο συντάκτης σε συνεργασία
με τον σκηνοθέτη θα κάνει τη συναρμολόγηση
της ταινίας κομμάτι κομμάτι, χρησιμοποιώντας
τις σκηνές που πιστεύουν ότι θα δώσουν
την καλύτερη εικόνα. . Το μοντάζ δεν
είναι μια απλή συρραφή πλανών, αλλά
ένας τρόπος να δοθεί η ατμόσφαιρα και
η αισθητική μιας ταινίας. Πολλοί
θεωρητικοί του κινηματογράφου βάσισαν
ολόκληρη την τεχνική τους πάνω στο
μοντάζ χαρακτηριστική είναι η φράση
του σκηνοθέτη και πρωτοπόρου της τέχνης
του μοντάζ Σεργκέι Αϊζενστάιν,
που πρέσβευε ότι "Ο
κινηματογράφος είναι η τέχνη του μοντάζ".
Επίσης σε
αυτό το στάδιο προστίθενται η μουσική,
τα οπτικά και ηχητικά εφέ και το σπικάζ,
ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της
μετά παραγωγής ενός ντοκιμαντέρ. Άλλοτε
αποτελεί τον κεντρικό άξονα σύνδεσης
των πλανών και άλλοτε δίνει τη δυνατότητα
διήγησης μια παράλληλης ιστορίας μέσα
από τη μάτια του δημιουργού, σχολιάζοντας
έμμεσα όλα όσα δεν προβάλλονται. Τελικά
η ταινία ολοκληρώνεται και είναι έτοιμη
να την παρακολουθήσουν εκατομμύρια
άνθρωποι αρκεί να προωθηθεί σωστά. Ένας
καλός τρόπος προώθησης είναι μέσω των
διάφορων Φεστιβάλ (Δράμας και Θεσσαλονίκης)
ή με τη χρήση των social
media.
Το ντοκιμαντέρ αποτελεί είδος κινηματογραφικής ταινίας που εξετάζει διεξοδικά πολιτικά ,ιστορικά, και αλλά θέματα βασιζόμενο πάντα σε πραγματικά περιστατικά και αποδεικτικά στοιχειά. Ο Όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1926 από τον John Grierson για να περιγράψει την ταινία του Robert Flaherty,
ΑπάντησηΔιαγραφή