Πως θα κάνουμε κρητική σε ένα έργο

Η κρητική άσχετα αν είναι για έναν πίνακα για μια ταινία για ένα βιβλίο. Έχει πάντα κάποια συγκεκριμένα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις και κάποια ακόμα που καθορίζουν τον χαρακτήρα του κριτή. Και αυτά είναι που κάνουν τον κριτή να ξεχωρίσει από το κοπάδι. Αυτά θα πρέπει να βρείτε μόνοι σας όσο για τα βασικά θα τα δούμε σε αυτό το άρθρο. Αυτό που πρέπει να ξέρεις είναι ότι μια καλή κρητική έχει μεγαλύτερη επιρροή από 10 βιαστικές κρητικές. Μπορείς δηλαδή να φας την μέρα σου μαζεύοντας πολλές πέτρες η ψάχνοντας το διαμάντι μέσα σε αυτές.

1) το πρώτο που πρέπει να ξέρουμε για ποιο λόγο γίνεται κριτική σε ένα έργο. Οι περισσότεροι το κάνουν απλά για να γράψουν αλλά ο σκοπός είναι άλλος. Στην πραγματικότητα κάνουμε κρητική σε κάτι για δούμε πόσο αποδοτικό μπορεί να είναι. Κατά πόσο άξιζε η ενέργεια που δαπανήθηκε για το έργο που δημιουργήθηκε. Δεν κριτικάρουμε με τα ίδια κριτήρια ένα άρθρο που γράφτηκε από ένα άτομο και μια εγκυκλοπαίδεια που χρειάστηκε μια ολόκληρη ομάδα. Ακόμα και αν δεν μας αρέσει το προϊόν που κριτικάρουμε αν αυτό έχει την δυνατότητα να είναι παραγωγικό και το ξέρουμε τότε η κρητική μας πρέπει να είναι καλή. Έχει περάσει η εποχή που κανόνιζαν οι κριτές τι θα πουλήσει και τι όχι τώρα αποφασίζει η διαφήμιση και αυτή είναι ένα από αυτά που θα κρίνετε. Άλλωστε επιτυχημένος κριτής θεωρείτε αυτός που έχει κάνει τις περισσότερες ακριβείς προβλέψεις στα κείμενα του.

2) αρχίζουμε με τα αρνητικά και τα θετικά του δημιουργού του συγγραφέα του καλλιτέχνη γενικότερα. Βλέπουμε τι έχει κάνει μέχρι τώρα πιο είναι το αποτέλεσμα που προσπαθεί να πετύχει και κατά πόσο έχει την δυνατότητα να φτάσει σε αυτό. Ξεχωρίσουμε τις καλές και τις κακές στιγμές που είχε στο Παρελθόν και προσπαθούμε να δούμε αν η τωρινή δουλεία που κριτικάρουμε ταιριάζει περισσότερο στις αποτυχίες που είχε η τις επιτυχίες.

3) ψάχνοντας την κεντρική ιδέα του έργου. Αν αυτό είναι ένα βιβλίο έχει μια υπόθεση που κάτι προσπαθεί να μας δήξει αν αυτό είναι ένας πίνακας πρέπει να βρεις ποιο είναι το στοιχείο που προσπαθεί να τονίσει ο καλλιτέχνης και να το αναλύσεις. Και αυτό χωρίζετε σε τρία μέρη αυτό που βλέπεις με την πρώτη ματιά αυτό που θα βρεις στο βάθος μετά από πολύ ανάλυση και η διαδρομή ανάμεσα σε αυτά τα δυο που θα σε βοηθήσει να σιγουρευτείς για αυτό που βλέπεις. Όλα πρέπει να αναλυθούν με την ίδια σοβαρότητα και να αποκτήσουν ίδιο μερίδιο στην κρητική σου. Σκέψου μια ηλεκτρική συσκευή που την λύνεις σε όσο το δυνατόν περισσότερα κομμάτια τα βάζεις σε ένα τραπέζι και αρχίζεις και γραφείς για το κάθε ένα ξεχωριστά και για όσα δεν γνωρίζεις πραγματοποιείς ερευνά.

4) ερεύνα και ανάλυση. αφού έχουμε αναλύσει όλα τα από πάνω κάνουμε μια περίληψη αυτών σε δυο τρις παραγράφους. Αυτό γίνεται για να έχουμε με μια γρήγορη ματιά από όλη την ερεύνα που έχουμε κάνει. Και στην συνέχεια γράφουμε ξεχωριστά για κάθε μια από τις παρακάτω λέξεις : Πάθος, λογική, λόγο ύπαρξης, προοπτική, αξιοπιστία, επιδόσεις και διαφήμιση που έχει γίνει στο έργο. Διαβάζουμε και ερευνούμε ξανά και ξανά είναι πολύ σημαντικό να μην αφήσουμε κενά ούτε στην ερεύνα μας αλλά ούτε στην ανάλυση αυτής.

5) προσωπικά συναισθήματα. Τι σου άφησε το έργο βλέποντας το? Ποιο ήταν το πρώτο πράγμα που σου ήρθε στο μυαλό και τι διάρκεια είχαν όλα αυτά που σου προκάλεσε? Τι προσπάθησε να σου περάσει ο καλλιτέχνης και κατά πόσο ήταν αποτελεσματικός σε αυτό? Γιατί αυτός μπορεί να είχε την πρόθεση να σου προκαλέσει λύπη και εσύ να γέλασες με την καρδιά σου. Και πέρα από τον εαυτό σου τι πιστεύεις ότι περνά στον περισσότερο κόσμο. Αλλά πρόσεξε γιατί αυτό είναι το κομμάτι που οι περισσότεροι χάνουν τον δρόμο τους. Μην υποτιμάς την νοημοσύνη του άλλου και μην τον ταυτίζεις μαζί σου. Πρέπει να σκεφτείς πολλά ενδεχόμενα και να κρατήσεις αυτά που πιστεύεις πως είναι τα πιο στοχευμένα.

6) αρχίζοντας το γράψιμο. Τώρα έχουμε αρκετές σελίδες με τις σημειώσεις μας στις οποίες καλό θα ήταν να ρίξουμε ακόμα μια ματιά. Γενικά όσο ξανά κοιτάζεις αυτά που γράφεις βρίσκεις κενά. Και εσύ που θες να έχεις μια σωστή κρητική δεν πρέπει να αφήσεις κενά. Όταν τελειώσεις με αυτό σημειώνεις αυτά που θεωρείς σημαντικά και εκείνα που είναι ενδιαφέρον ώστε να αναπτύξεις μια ξεχωριστή παράγραφο για το κάθε ένα.

7) αναζητώντας τα αρνητικά και τα θετικά σε όσα έχεις γράψει μέχρι τώρα. Αυτό το βήμα θα καθορήσει αν η κρητική μας είναι θετική η αρνητική. Αλλά για να γίνει σωστά πρέπει όλα αυτά να έχουν μια βαθμολογία. Για παράδειγμα... Αν ένα αυτοκίνητο έχει ραδιόφωνο αυτό είναι θετικό όπως επίσης θετικό είναι το έχει και εφεδρικό κλειδί στην περίπτωση που χάσεις το πρώτο αλλά το να μην έχει μηχανή είναι αρνητικό. Έχουμε δυο θετικά και ένα αρνητικό αλλά η κριτική μας δεν πρέπει να είναι θετική. Πρέπει να προσδιορίσουμε πόσο αρνητικά είναι τα πράγματα και πόσο θετικά. Οπότε λέμε ράδιο 12+ εφεδρικό κλειδί 5+ έλλειψη μηχανής 50-. αποτέλεσμα -33 και έτσι ξέρω κατά πόσο αρνητική η θετική είναι η κριτική μου.

8) στο σχέδιο κειμένου. Το κείμενο πρέπει να είναι αναλυτικό αλλά χωρίς να το παρακάνουμε. Το τελευταίο που θέλουμε είναι να κουράσουμε τον αναγνώστη. Πρέπει να πούμε γιατί η κρητική μας είναι θετική η αρνητική και να έχουμε ερευνήσει πολύ πριν το κάνουμε. Σε ένα άρθρο που κριτικάρει κάτι δεν χρησιμοποιούμε λέξεις όπως νομίζω ίσως και άλλες παρόμοιες. Δεν υπάρχουν υπεκφυγές τα πράγματα είναι άσπρα μαύρα. Η γνώμη σου είναι αυτή για αυτούς τους λόγους. Τώρα κάποιοι λένε ότι δεν γράφεις ποτέ κρητική σε πρώτο πρόσωπο εγώ θα πω ανάλογα με το ποιος γράφει την κρητική. Βρες το στιλ που σου ταιριάζει καλό είναι να είσαι αυθεντικός και να γράφεις με λογική και όχι με συναίσθημα.
α) Η εισαγωγή σου δεν πρέπει να ξεπερνά το 10% του κειμένου γιατί μετά μιλάς για εσένα.
β)Θα αναφέρεις και θετικά και τα αρνητικά που έχεις συγκέντρωση άσχετα με το αν θα είναι θετική η αρνητική, αν θες ο κόσμος να περιμένει να διαβάσει δική σου κρητική πριν αγοράσει η παρακολουθήσει κάτι.
γ) Αν χρειαστεί να δώσεις παραδείγματα κατά την διάρκεια του άρθρου τότε πρέπει να προσέξεις να μη το παρακάνεις.
δ) Συνήθως η απόφαση του αν η κρητική σου είναι καλή η κακή σημειώνετε στην τελευταία παράγραφο του κειμένου και τεκμηριώνετε από όσα έχεις γράψει στο υπόλοιπο κείμενο.
ε) ένα σοβαρό κείμενο κρητικής συνήθως είναι μεγάλο. Καλό θα είναι αν ξεπεράσει τις τρις σελίδες ( 1500 λέξης ) να υπάρχει και ξεχωριστό περιληπτικό κείμενο που να παρουσιάζει το βασικό κείμενο.
ζ) Το πιθανότερο τώρα είναι να νομίζεις ότι έχεις γράψει ένα κείμενο αλλά μπορεί και να έχεις γράψει. Μη το δόσεις αμέσως για δημοσίευση έχεις χρησιμοποιήσει πολλές εξωτερικές πληροφορίες και έκανες μια ερεύνα που αναγνώστης δεν έχει κάνει και ίσως να μη σε καταλάβει. Για αυτό άφησε το μια μέρα μέσα στο συρτάρι σου και ξανά διάβασε το για μερικές πινελιές που πρέπει να προσθέσεις η να αφαιρέσεις.

Κείμενο Εμμανουήλ

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to Πως θα κάνουμε κρητική σε ένα έργο

  1. Η κρητική άσχετα αν είναι για έναν πίνακα για μια ταινία για ένα βιβλίο. Έχει πάντα κάποια συγκεκριμένα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις και κάποια ακόμα που καθορίζουν τον χαρακτήρα του κριτή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Pesquisar

Search

world look - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by world-look.blogspot.gr.